Luchtvaart
Ruben werkte niet altijd met treinen, hij vertelt: “ik ben in 2010 bij NS terechtgekomen en ik heb een achtergrond in de luchtvaart. Ik heb lang geleden nog aan oude Fokkers gesleuteld en daar zaten ook allemaal pneumatische onderdelen in. Dus zodoende ben ik eigenlijk een beetje in de pneumatiek verzeild geraakt. De eerste vijf jaar bij NS heb ik in het Componentenbedrijf in Tilburg gewerkt, daar zette mijn team en ik revisietrajecten op voor componenten zoals deuren en airconditioningsystemen. In 2015 heb ik toen de overstap gemaakt naar Utrecht en toen heb ik eigenlijk die twee productgroepen onder mijn arm meegenomen en nu doe ik dat voor bijna alle treinen.”
“Ik kwam eigenlijk al heel snel bij NS uit, omdat ik hier natuurlijk ook in het vervoer van personen zit, net als in de luchtvaart. Je hebt namelijk toch wel te maken met dezelfde principes. Zo weet je dat het vervoersmiddel echt veilig moet zijn, dus die ervaring nam ik al mee. Daarnaast sta je ook midden in de maatschappij en is mijn werk erg waardevol voor NS en al haar reizigers.”
Team
Het team van Ruben bestaat ongeveer uit zo'n 30 engineers, die zijn onderverdeeld in verschillende subafdelingen. Ruben legt uit: “onze afdeling houdt zich bezig met de pneumatische onderdelen, maar er zijn dus ook andere afdelingen die zich bezighouden met alle elektrische onderdelen, cybersecurity of mechanische onderdelen. Ook heeft iedereen binnen zijn afdeling weer zijn eigen specialisatie. Hierdoor hebben we collega’s die heel veel verstand hebben van bijvoorbeeld de ventilatoren, schakelaars of alle software in de trein.”
“Het leukste van werken bij NS is dat je dus echt impact maakt. Maar daarnaast is het binnen ons team ook erg gezellig. Wij hebben een heel hecht team van vijf medewerkers en het leuke is dat er vaak ruimte is voor een etentje en een borreltje. Dit komt ook omdat we erg op een lijn zitten met elkaar. We zijn namelijk ook allemaal in ons vrije tijd best wel bezig met techniek en dat klikt gewoon lekker.”
Nieuwe intercity
De ICNG betekent ‘Intercity Nieuwe Generatie’ en zal binnenkort de huidige intercity’s gaan vervangen. Ruben vertelt over de nieuwe trein: “de ICNG is niet alleen geschikt voor de hogesnelheidslijn maar ook voor het hoofdrailnet. Dit is een uitdaging omdat dat betekent dat de trein twee verschillende hoogspanningsinstallaties nodig heeft. Dit komt omdat op hogesnelheidslijn andere hoogspanning aanwezig is dan op het hoofdrailnet. Het is dus best wel een bijzondere trein geworden. Zo kan hij 200 km per uur rijden en is hij druk dicht zodat hij in tunnels kan rijden zonder dat reizigers last krijgen van hun oren.”
Ruben is erg trots op de ICNG: “het tofste is dat mijn bijdrage in de nieuwe intercity zit. Het is namelijk wel de trein die de komende 30 jaar het landschap van Nederland gaat bepalen. Overal in Nederland waar je de komende jaren rijdt, fietst, wandelt en langs de sporen komt, zie je deze trein.”